Rehabilitacja funkcji poznawczych skierowana jest do osób, które doświadczają problemów z pamięcią, postrzeganiem, skupieniem uwagi oraz innymi dysfunkcjami centralnego i obwodowego układu nerwowego. Celem rehabilitacji jest przywrócenie określonych funkcji poznawczych lub też doprowadzenie ich do możliwie najwyższej sprawności, utrzymanie ich w dobrej kondycji przez możliwie najdłuższy okres czasu i przeciwdziałanie progresowi określonych objawów. Proces ten skupia się więc na zminimalizowaniu ograniczeń powstałych w wyniku choroby. Celem zajęć terapeutycznych, prowadzonych tradycyjnymi i nowoczesnymi metodami, w tym metodą RehaCom, jest doprowadzenie do wszelkich możliwych, pozytywnych zmian w sprawności procesów poznawczych pacjentów.

Nadrzędnym celem wszystkich działań terapeutycznych, w zakresie rehabilitacji funkcji poznawczych, jest podniesienie komfortu i jakości życia osób dotkniętych określonymi problemami. Nawet niewielkie sukcesy i satysfakcja z wykonywania zadań i ćwiczeń stanowią podstawę do odbudowania wiary w swoje możliwości, a ta z kolei staje się motywacją do dalszej pracy. Świadomość własnych postępów w terapii oraz poczucie zwiększającej się samodzielności w pewnych działaniach - wyzwalają chęć do życia i uwalniają energię potrzebną do sprawniejszego funkcjonowania.

Korzyści i efekty, jakie może przynieść rehabilitacja funkcji poznawczych:

  • poprawa pamięci – systematyczne ćwiczenia poznawcze i pamięciowe pomagają w poprawie pamięci krótkotrwałej oraz długotrwałej, co może znacząco ułatwić codzienne funkcjonowanie;
  • poprawa koncentracji uwagi - odpowiednio dobrane ćwiczenia wspomagające koncentrację uwagi poprawiają umiejętność selektywnego skupiania się na treściach i komunikatach istotnych, co warunkuje sprawne wykonywanie złożonych zadań, prowadzenie konwersacji i poprawia jakość odnajdywania się w wielu sytuacjach życia codziennego;
  • poprawa funkcji wykonawczych - rehabilitacja funkcji poznawczych może wpłynąć na poprawę funkcji wykonawczych, takich jak planowanie, organizacja, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów. To przekłada się na większą samodzielność i efektywność w codziennych czynnościach, umacnia wiarę we własne możliwości i poprawia przez to ogólną jakość życia;
  • poprawa zdolności komunikacyjnych - odpowiednie ćwiczenia poprawiają zdolności językowe (zarówno w mowie, jak i w piśmie), co sprzyja lepszej komunikacji i interakcji społecznej;
  • poprawa nastroju i samopoczucia - nawet niewielkie, ale zauważalne efekty terapii funkcji poznawczych wpływają pozytywnie na samopoczucie seniorów, podnoszą ich samoocenę, pomagają pokonać własne ograniczenia i pośrednio uniknąć uczucia izolacji społecznej;
  • zwiększenie samooceny i poczucia własnej wartości - sukcesywne ograniczanie deficytów w obszarze funkcji poznawczych przyczynia się do zwiększenia poczucia kontroli nad własnym życiem oraz zauważalnego wzrostu samooceny i poczucia własnej wartości, co bezpośrednio przekłada się na poprawę jakości życia.

Przebieg rehabilitacji funkcji poznawczych

Pojedyncza sesja terapeutyczna trwa 40 min. Przewidywana ilość sesji w cyklu terapeutycznym ustalana jest podczas opracowywania indywidualnego planu terapii. Regularne zajęcia odbywają się w gabinecie terapeutycznym wyposażonym w nowoczesne stanowisko komputerowe oraz wszelkie, niezbędne pomoce terapeutyczne. W określonych przypadkach możliwy jest także dojazd do pacjenta.
diagnoza
1. Diagnoza

Terapię rozpoczynają testy, pozwalające określić ewentualne deficyty w sferze funkcji poznawczych. Odpowiednia diagnoza jest podstawą do stworzenia indywidualnego planu terapii.

opracowanie planu terapii
2. Plan terapii

Terapeuta opracowuje indywidualny plan terapii, którego celem jest zniwelowanie określonych deficytów za pomocą możliwie najskuteczniejszych metod i technik terapeutycznych.

cykl terapii
3. Cykl sesji terapeutycznych

Terapeuta dobiera odpowiednie narzędzia (moduły programu RehaCom lub inne programy terapeutyczne) i przeprowadza cykl sesji terapeutycznych mających na celu zrealizowanie założeń indywidualnego planu terapii.

analiza
4. Analiza wyników

W trakcie cyklu sesji treningowych dokonywane są bieżące analizy i kontrole wyników. Na koniec cyklu przeprowadzane są końcowe testy pozwalające określić osiągnięte rezultaty.

Wszelkie niefarmakologiczne oddziaływania terapeutyczne są bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na poprawę funkcjonowania osób dotkniętych zaburzeniami funkcji poznawczych, bywają także doskonałym uzupełnieniem innych form terapii, prowadzonych przez specjalistów z dziedziny neurologii, psychiatrii czy psychologii. Niezależnie od innych form leczenia – terapia funkcji poznawczych pozwala często spowolnić progres określonej choroby czy też złagodzić niektóre jej objawy, wydłużając tym samym samodzielność i poprawiając komfort życia osoby dotkniętej danym schorzeniem.
Rehabilitacja funkcji poznawczych wspomaga koncentrację uwagi, pamięć, sprawność funkcji wykonawczych i koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wszystko to prowadzi do zwiększenia komfortu funkcjonowania pacjenta na płaszczyźnie funkcji poznawczych, wykonawczych i komunikacyjnych, usprawnienie codziennych działań praktycznych i w rezultacie podniesienia samooceny, lepszego samopoczucia i poprawy jakości życia. Treningi wspomagające proces postrzegania, analizowania i zapamiętywania faktów, pomagając udoskonalić oraz zachować na dłużej sprawność intelektualną, wpływają jednocześnie na sferę emocjonalną i behawioralną.